Творчеството е терапия само по себе си.
То играе основна роля в живота на децата , като им осигурява по-свободен достъп до собствените им чувства и тяхното изразяване. В подкрепяща среда с помощта на рисуване, моделиране, апликиране и др. детето може да пресъздаде своя вътрешен свят и да прояви себе си и онова, за което то не е съзнателно.
Терапията чрез рисунка се основава на идеята, че чрез рисунката си детето изразява своите чувства и вярвания, а това може да има развиващо въздействие.
Назоваването на потиснатите чувства, чрез създаване на външен образ( творчески обект) може да има лечебен ефект. Чрез своите рисунки децата лесно преодоляват объркаността си и изразяват своите преживявания при проблеми в речта и общуването. Чрез рисунката се осъществява освобождаване от напрежението, породено от отрицателните чувства, т.е. се постига пречистващ ефект чрез оживяване на психотравмата. При проблем със словесната комуникация, визуализирането на чувства в рисунката е подходящ начин за изразяване. Комуникацията отразява и ситуации, в които децата не желаят да говорят за своите чувства. При теми табу, страхът от евентуално наказание може да доведе до мълчание, но по лесен начин преживяванията може да се обективизират в рисунка.
Арттерапевтичната работа с деца изисква от родителите да бъдат отворени за всичко, което извира от същността на детето им и да имат желание да подкрепят и участват наравно с него, когато това е необходимо.
Предимства на арттерапевтичният подход при децата :
подкрепя изразяването на емоциите и регулацията на нервната система
свързва децата с техният вътрешен свят и развива емоционалната интелигентност
развива доверието на детето в себе си и собствените си чувства, което подобрява увереността, себеприемането и самочувствието
развива възможностите на детето да чувства и изразява своите нужди и желания
подкрепя развитието на уменията за общуване и създаване на близост
подпомага децата в по-добро разбиране на тяхната собствена реалност
дава им инструменти за по-ефективно справяне в трудни за тях ситуации
Арттерапията за деца е процес, който изисква време, за да се развие и да даде своите плодове. Този процес следва индивидуалните темпове и нужди на детето, без да налага свои "изисквания" към него.
В някои случаи , когато се регистрира проблем, който е извън компетенцията на арттерапевта е препоръчителна консултацията с психолог, психотерапевт или психиатър, в зависимост от степента на психоемоционалната обремененост. Индикациите за такава необходимост винаги и своевременно се обсъждат с родителите!
Практиката ясно показва, че децата се чувстват свободни и защитени в творческата среда, което се отразява много благоприятно на тяхното поведение и психоемоционално развитие.
За децата е важно както да се научат да разпознават емоциите си, така и да бъдат подкрепени в тяхното изразяване, овладяване и приемане.
Момиче на 9 години изразява своите чувства в момент на силен афект, който сама не успява да овладее. Когато успява да нарисува как се чувства и разказва за рисунката , тя разбира какво се случва в нея и с подкрепа успява да подреди своята "бъркотия", което я успокоява и тя спокойно може да продължи със своите занимания.